Tuesday, February 15, 2011

Kata-kata kecewa

Cuti yang lalu, saya keluar dengan seorang sahabat yang sudah lama tidak bertemu. Banyak yang kami bualkan. Dia menceritakan bahawa dia sudah putus cinta baru-baru ini.

Sahabat: kami dah putus (dengan nada yang sedih)
Saya: Ya ke? Namanya siapa? Kalau awak tidak kisah nak beritahu
(lantas menjawab)
Sahabat: Wahab
(tetapi beberapa saat kemudian)
Sahabat: Namanya Ridzuan (dengan nada yang tenang)


Saya nampak genangan air dimatanya. Dia juga mengatakan bahawa putus cinta merupakan sesuatu yang menyakitkan dan dia memberi nasihat supaya jangan mudah percaya dengan lelaki. 

Apa yang dapat saya perhatikan disini, pada mulanya dia mengatakan nama bekas teman lelakinya Wahab tetapi kemudian mengatakan Ridzuan. Mungkin disebabkan marah dan kecewa  sehingga dia tidak mahu menyebut nama sebenar lelaki itu. Mungkin juga Wahab itu nama orang lain atau nama bapa lelaki itu. Mungkin pada mulanya dia cuba menyembunyikan tetapi akhirnya memberitahu perkara sebenar.

Saya cuba memberi sedikit nasihat kepadanya bahawa Islam melarang “bercouple” dan ada kemanisan disebalik larangan tersebut dan jadikan perpisahan itu sebagai satu hikmah. Setelah beberapa ketika saya mengambil keputusan untuk berbual tentang perkara lain. Perkara yang sudah lepas biarlah menjadi pengalaman dan muhasabahlah diri untuk  menjadi lebih baik. 

No comments:

Post a Comment