Thursday, January 20, 2011

Kawanku "multilingual"

Hari ini cuti Thaipusam Jadi, saya dan rakan sebilik saya iaitu Hijannah hanya duduk di rumah sambil menyiapkan tugasan. Untuk mengelakkan rasa mengantuk dan kebosanan, kami telah berbual tentang keluarga. Dia telah menceritakan bahawa keluarganya adalah keturunan Melayu-India-Pakistan. Apa yang istimewa lagi, dia berkebolehan bercakap dalam bahasa Melayu, Tamil, Hindi, Arab, Inggeris dan mula berjinak-jinak mendalami bahasa Jepun. Hebat bukan?

Hal ini tidak terjadi kepada adik-adiknya yang lain. Disebabkan dia merupakan anak sulung dan cucu pertama dalam keluarga, dia dibesarkan dalam persekitaran yang berkomunikasi dalam pelbagai bahasa. Datuknya bercakap dalam bahasa Pakistan, emaknya pula lebih menekankan bahasa Hindi, bahasa Arab dipelajari masa disekolah, bahasa Inggeris menjadi majornya di UPSI manakala bahasa Jepun sebagai penggayaan diri. Sempat juga saya mempelajari beberapa perkataan dalam bahasa Tamil iaitu vange-vange iaitu selamat datang, atta iaitu abah dan banyak lagi. Lebih seronok lagi apabila menonton televisyen atau cerita. Dia boleh faham cerita tersebut tanpa melihat sari kata dibawah. Saya rasa cemburu pula tetapi dari aspek yang baik ya.

Namun, dia masih merendah diri. Walaupun dia berkebolehan dalam bidang bahasa, namun dia mengakui tentang kelemahannya iaitu dari aspek nombor terutama matematik hinggakan melihat peratus jualan di pasaraya pun dia sudah pening. Dia mengatakan bahawa benda itu lebih merumitkan dan otaknya tidak mahu berfikir tentang itu. Sememangnya setiap orang mempunyai kelebihan dan kekurangannya.


Tanda seperti ini boleh menyebabkan Hijannah pening kepala...

No comments:

Post a Comment