Monday, January 24, 2011

Seminar Sosiolinguistik


Pada hari Jumaat yang lalu, saya telah menghadiri seminar sosiolinguistik di Dewan Sri Tanjung. Penceramah jemputan ialah Prof. Dr. Awang Sariyan. Tidak sangka dapat jumpa beliau. Zaman sekolah dahulu hanya tengok gambar, itu pun bahagian kepala sahaja. Apabila lihat dengan mata dan kepala sendiri baru saya tahu bahawa orangnya kecil-kecil cili padi. Walaupun kecil banyak jasanya kepada negara. Pengetahuannya begitu luas terutama berkaitan bahasa dan masyarakat contohnya perkaitan antara masyarakat China dan Islam.
Saya begitu tertarik dengan cerita-cerita beliau yang bukannya sekadar cakap kosong tetapi setelah dibuat kajian. Antaranya tentang perkataan Ma dan Na. menurut beliau, orang Islam di China dapat dikenal dengan agak mudah berdasarkan nama keluarga (yang letaknya di pangkal nama seseorang) walaupun tidak semua orang Islam di China menggunakan nama berkenaan. Tentang nama Ma, terdapat etimologi atau asal usul kata yang menarik. Kata itu dalam bahasa Mandarin (dengan sebutan nada 3) bermakna 'kuda'. Orang Islam pada zaman dahulu banyak yang berniaga kuda; lalu lekatlah nama keluarga itu di pangkal nama orang yang berketurunan peniaga kuda.
Sementara itu, nama keluarga Na pula dipercayai ada kaitannya dengan keturunan yang bernasab Nabi Muhammad, sama dengan kepercayaan dalam masyarakat Melayu bahawa Sayid atau Syed itu ada kaitannya dengan keturunan Nabi.
Pada pendapat saya, perkara tersebut sangat menarik untuk dikaji malah semakin meyakinkan apabila ada hadis Nabi Muhammad S.A.W  yang mengatakan

      “Tuntutlah ilmu  sampai ke negeri China.”

 Mungkin banyak lagi rahsia yang belum terungkap. Waallahua’lam.


                      Prof. Dr. Awang Sariyan

No comments:

Post a Comment