Friday, January 21, 2011

Peristiwa di Perhentian Bas

Semasa menyusun buku, tiba-tiba sehelai kertas tentang kanak-kanak istimewa telah terjatuh. Di situ tercatat tentang buta, pekak, pintar cerdas dan juga bisu. Bisu? Saya teringat masa zaman sekolah dahulu pada tahun 2007. Masa itu, saya sedang menunggu bas untuk balik ke rumah. Semasa menunggu, saya lihat ada seorang lelaki yang juga menunggu bas. Tiba-tiba lelaki yang berbaju biru dan berkulit cerah itu cuba berinteraksi dengan saya. Saya agak takut ketika itu. Dalam hati ini, hanya tuhan sahaja yang tahu, betapa takutnya saya. Pada masa itu, saya hanya terfikir bahawa mungkin lelaki ini perogol, gila seks, orang gila dan yang buruk-buruk belaka. Namun, dia hanya tersenyum manis dan menggerakkan tangan dan isyarat ke arah mukanya kemudian menunjuk tanda “good” ke arah saya. Saya terkejut. Setelah berfikir agak lama baru saya faham apa yang dimaksudkannya. Lelaki itu sebenarnya memuji wajah saya. Cantik ke? Saya hanya tersenyum dan menunduk sedikit sebagai menghormatinya dan tanda berterima kasih atas pujian itu. Sebenarnya lelaki itu bisu dan saya pula lambat untuk mentafsir bahasa isyarat itu. Bagi saya peristiwa itu sungguh melucukan. Berburuk sangka kepada orang merupakan perkara yang tidak baik. Sebagai manusia kita mestilah “husnuzon” iaitu bersangka baik namun perlu berhati-hati juga. (^^,).


No comments:

Post a Comment